Rockhampton Downs Cattlestation - Reisverslag uit Tennant Creek, Australië van Elsbeth - WaarBenJij.nu Rockhampton Downs Cattlestation - Reisverslag uit Tennant Creek, Australië van Elsbeth - WaarBenJij.nu

Rockhampton Downs Cattlestation

Door: moi :-)

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

16 Augustus 2013 | Australië, Tennant Creek

Het is net Drovers Run en tegelijk ook helemaal niet. Ja ik kwam hierheen over een dirtroad en we hebben een hulpje rondlopen dat Agricultural Science studeert, je weet wel die studie van Kate Manfredi. Ik was me met bore water, drink regenwater en slaap in een soort van shearers shet. Helaas zijn de heren hier toch aanzienlijk minder goed gecast.;-) Al zijn het wel typisch Australische boeren types, inclusief matjes, gaten in het zelf geknipte kapsel en missende tanden. En dat boeit ze ook echt niet, want tja het zal de koeien worst wezen hoe ze eruit zien. :-)
Voor de niet fanatieke McLouds Daughters fans, ik refereerde even aan een populaire Australische serie over 2 zussen die met enkel vrouwen hun boerderij runnen in de Australische Outback. Zij zaten alleen onderin, in de buurt van Melbourne met hun boerderij, en ik bevind mij momenteel in de buurt van Tennant Creek NT. Een gehuchtje op zo'n 160km afstand. De dichtstbijzijnde grote stad is Alice Creek, die van de Flying Doctors en Uluru (grote rode rots ten midden van het land). Oftewel ik bevind me in de Australische Outback op een grote boerderij met enkel runderen. Hier ben ik sinds 2 weken werkzaam als cook en cleaner.
Wat leuke feitjes over Rockhampton Downs Cattlestation:
- de property is 120km bij 200km, dat is ongeveer nederland
- momenteel lopen er zo'n 52000!!!! koeien rond
- de grote baas komt per vliegtuig
- de dichtbij zijns te pub/ roadhouse is 130km verderop
- de cattlestation wordt gerund door 2 zuid- afrikanen
- eens in de zoveel tijd rijd er een roadtrain voor om de diesel voorraad aan te vullen, dat zijn 3!!! van die grote tanks
- momenteel loopt er 2500km pijpleiding over het land om alle troggen van water te voorzien
- alle tv en internet gaat per satteliet
- eens in de 2 weken worden er boodschappen gehaald
- het vee drijven gebeurd per helikopter en crossmotors
Oftewel alles gebeurd hier in het groot. :-)

Mijn dag begint 's ochtends om 05:00u, dan begin ik aan het ontbijt, eieren met spek in verschillende variaties. Vanaf half 6 druppelen ze langzaamaan binnen en staat het ontbijt voor ze klaar. Met ze bedoel ik de mannen/jongens en dame die hier op the cattlestation werkzaam zijn. Het zijn er in totaal 7 en dan heb je nog de vrouw van de manager, maar zij eet niet met ons mee, dus ik kook voor 8.
Na het ontbijt ruim ik alle pannen weer op en maak de keuken en eet gedeelte schoon. Gelukkig wassen ze zelf hun borden, bestek en glazen/bekers af. Daarna houd ik mijzelf bezig met verschillende klusjes, zoals de ramen schoonmaken, keukenkastjes uitsoppen, gastenverblijf schoonmaken, meathouse afspoelen. Maar ook door koekjes, cakes, muffins et cetera te bakken en het avond eten voor te bereiden. Vanaf 12u heb ik een break van 4 uur, meestal lunch ik ff, kijk wat tv, slaap een beetje of maak m'n kamer schoon. Om 16u ga ik weer verder met het avond eten klaarmaken, dat moet om 19:00u klaar staan. Daarna weer potten en pannen etc afwassen, alles netjes maken, checken of alles aanwezig is voor het ontbijt en dan kan ik gaan. Meestal ben ik rond 20.15u weer op m'n kamer, dan ff lezen en pitten, want de wekker gaat weer vroeg. :-)
Al met al lange dagen, maar het bevalt me wel eigenlijk. Het koken voor een groep gaat me wel goed af. Het is wennen om zoveel met vlees te koken, voornamelijk rund en af en toe kip. Maar het is ook wel uitdagend om nieuwe recepten uit te proberen en te zien dat dat dan ook lukt.
Het leven is hier simpel, je werkt en slaapt, veel meer gebeurd er niet. Op zondag zijn we vrij, soms rijden we naar de pub voor een paar biertjes en een burger, maar meestal hangt iedereen een beetje rond.
Langzaamaan wordt het overdag steeds warmer, momenteel een graadje of 33, en dat zal de komende tijd nog wel verder gaan oplopen, gelukkig ben ik zelf niet heel veel buiten en zijn de keuken en m'n slaapkamer uitgerust met airco.
Voor zover even m'n eerste indrukken van het leven op een cattlestation. Tot de volgende keer, en hopelijk zit er dan minder dann 4 maanden tussen de verhalen ;-)
Dikke kus vanuit down under outback style :-)

  • 16 Augustus 2013 - 19:28

    Ine En Floris:

    Lieve Elsbeth,

    Wat fijn dat je het naar je zin hebt in the middle of nowere. Leuk om te lezen hoe het met je gaat. Nieuwe affiniteit met het koken voor groepen? Goed van je hoor! Geniet er nog van en een hele fijne tijd.

    groetjes, Ine en Floris

  • 16 Augustus 2013 - 21:18

    Paula:

    Hee Elsbeth, altijd leuk om zo'n reisverhaal te lezen. Veel succes daar en have fun! Xxx Paula

  • 17 Augustus 2013 - 11:22

    Cary:

    Hi Elsbeth,
    Wat een belevenis zeg! Lijkt me heel bijzonder om dat mee te maken, lucky you!
    Die foto doet me denken aan Toscane...hahaha!

    Veel plezier nog!

    Groet, Cary

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Tennant Creek

Elsbeth

Actief sinds 07 Maart 2013
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 3875

Voorgaande reizen:

26 Februari 2013 - 15 Januari 2014

Australië

Landen bezocht: